Listopad 2023

Niewidzialne halo wodorowe: odkrycie ukrytego pierścienia polarnego galaktyki

Naukowcy od dawna fascynują się unikalnymi formacjami znanymi jako galaktyki pierścieniowe polarne. Galaktyki takie jak NGC 4632 mają chłodny pierścień gazowego wodoru wirujący prostopadle do ich dysków spiralnych. Podczas gdy większość polarnych galaktyk pierścieniowych identyfikuje się poprzez obserwację światła gwiazd, NGC 4632 odkryto za pomocą radioteleskopu.

Odkrycie ukrytej cechy NGC 4632 było możliwe dzięki złożonemu obrazowi utworzonemu przez połączenie danych z bardzo czułego radioteleskopu ASKAP i teleskopu Subaru. Korzystając z technologii rzeczywistości wirtualnej, astronomowie byli w stanie odróżnić gaz w głównym dysku galaktyki od gazu w pierścieniu. Powstały obraz tworzy subtelny gradient kolorów, który przedstawia ruch orbitalny pierścienia.

Istnienie pierścieni polarnych rodzi intrygujące pytania o ich pochodzenie. Jedna z teorii głosi, że pierścienie te mogą powstać z materiału wyciągniętego z galaktyki w wyniku oddziaływania grawitacyjnego z sąsiednią galaktyką. Inną możliwością jest to, że pierścienie gromadzą gazowy wodór z włókien kosmicznej sieci, który następnie tworzy pierścień wokół galaktyki. Z biegiem czasu część tego gazu może zostać skompresowana grawitacyjnie, co doprowadzi do powstania gwiazd.

Badanie galaktyk pierścieni polarnych, takich jak NGC 4632, pozwala nam lepiej zrozumieć złożone procesy tworzące galaktyki i ich ewolucję w czasie.

Odkrycie to nie tylko rzuca światło na powstawanie pierścieni polarnych, ale także pokazuje siłę łączenia danych z różnych teleskopów i technologii. Wykorzystanie zarówno obserwacji radiowych, jak i optycznych pozwala astronomom uzyskać pełniejsze zrozumienie obiektów i zjawisk niebieskich.

Wyniki tego badania opublikowano w czasopiśmie Astronomy & Astrophysics i uzupełniają rosnący zasób wiedzy na temat galaktyk pierścieni polarnych. Dalsze badania i obserwacje pomogą rozwikłać tajemnice otaczające te niesamowite kosmiczne struktury.

Jedna trzecia rezerw miedzi i cynku przybyła na Ziemię z obrzeży Układu Słonecznego

Planetolodzy odkryli w próbkach skał z asteroidy Ryugu pierwszy dowód na to, że około 32-33% ziemskich zasobów cynku i miedzi zostało dostarczonych na powierzchnię Ziemi przez węglowe chondryty, planetoidy z odległych podejść Układu Słonecznego. Odkrycia naukowców zostały opublikowane w artykule w czasopiśmie Nature Astronomy.

Proporcje izotopów cynku i miedzi w próbkach skał z asteroidy Ryugu pokazują, że prawie wszystkie rezerwy tych metali pojawiły się na powierzchni Ziemi w wyniku zderzeń małych ciał niebieskich. Podobnie jak sam Ryugu, jedna trzecia z nich była węglowa chondryty z odległych krańców Układu Słonecznego, a pozostałe 67% rezerw miedzi i cynku zostało dostarczone na Ziemię przez inne typy asteroid chondrytowych.

Pierwsze próbki skał i gleby z asteroidy Ryugu zostały dostarczone na Ziemię pod koniec 2020 roku przez japońską sondę Hayabusa-2. Został wystrzelony w kosmos na początku grudnia 2014 roku w celu zbadania, zebrania i dostarczenia próbek pierwotnej materii Układu Słonecznego. Z powodzeniem zrealizował to zadanie w lutym 2019 roku. Zgodnie z zamierzeniami organizatorów misji, badanie skał Ryugu przybliży ludzkość do zrozumienia, jak powstało nasze luminarz, Ziemia i wszystkie inne światy.

Zespół planetologów kierowany przez Seiichiro Watanabe, dyrektora naukowego misji Hayabusa-2, wykorzystał te próbki skał do rozwikłania historii powstawania ziemskich rezerw miedzi i cynku. Jak zauważają naukowcy, oba te metale są przedmiotem zainteresowania astronomów, ponieważ ich związki łatwo uciekają w przestrzeń kosmiczną podczas formowania się planet, dzięki czemu można je wykorzystać do badania historii powstania Ziemi i innych światów Układu Słonecznego.

Kierując się podobnymi pomysłami, naukowcy zmierzyli frakcje izotopów cynku i miedzi w czterech próbkach skał Hayabusa-2, po czym porównali te pomiary z podobnymi danymi dla różnych skał ziemskich, a także dla sześciu meteorytów, które spadły na Ziemię. dziesięciolecia. Niektóre z nich, jak asteroida Ryugu, powstały na dalekich podejściach do Układu Słonecznego, podczas gdy inne powstały w jego bliskich regionach.

Naukowcy odkryli, że wszystkie próbki skał Ryugu zawierały stosunkowo duże ilości ciężkich atomów cynku-66, podczas gdy stężenia ciężkich izotopów miedzi były w nich zbliżone do ziemskich skał krzemianowych. Ogólnie próbki z asteroidy okazały się pod tym względem bardzo zbliżone do meteorytu Ales, który należy do rzadkiego typu akordytów węglowych, niezwykle bogatych w wodę, związki organiczne i różne substancje lotne.

Korzystając z wyników tych pomiarów, planetolodzy obliczyli udział Ryugu i podobnych asteroid z obrzeży Układu Słonecznego w ogólnych rezerwach skał ziemskich, a w szczególności miedzi i cynku. Według japońskich ekspertów te ciała niebieskie stanowią około 5-6% całkowitej masy Ziemi, a także około 32-33% ziemskich rezerw miedzi i cynku.

Sugeruje to, że małe ciała niebieskie z zimnych peryferyjnych regionów Układu Słonecznego odegrały ważną rolę w uzupełnianiu jego rezerw substancji lotnych, w tym cząsteczek organicznych i wody, niezbędnych do powstania życia. Trzeba to brać pod uwagę zarówno przy analizie starożytnej historii Ziemi, jak i przy poszukiwaniu ewentualnych kandydatów do roli jej "bliźniaków" poza Układem Słonecznym.

Kriowulkaniczna kometa "Diabeł" ponownie eksploduje, kierując się w stronę Ziemi

Kometa 12P/Pons-Brooks, znana również jako "Kometa Diabeł", stworzyła w astronomach i entuzjastach kosmosu oszałamiający pokaz kosmicznych fajerwerków, który zapowiada zbliżający się do Ziemi niebiański spektakl. Ta kolosalna kometa kriowulkaniczna, charakteryzująca się wybuchową aktywnością i unikatowym wyglądem przypominającym rogi diabła, zbliża się do naszej planety, obiecując oszałamiający pokaz na niebie.

Dwa dni temu, kometa 12P/Pons-Brooks doświadczyła czwartego wybuchu, który oślepił ekspertów nagłym wzrostem jasności. Zwiększyła swoją intensywność ponad 100-krotnie, osiągając poziom blasku porównywalny z jasnością Galaktyki Eliptycznej oddalonej od nas o 600 milionów lat świetlnych. To niespotykane zjawisko wywołało w środowisku naukowym podziw dla potężnej mocy komety.

Amatorski astronom Eliot Herman z Arizony, który uważnie śledził zachowanie komety, zaobserwował, że rozbłyski na jej powierzchni stają się coraz częstsze. Świadczy to o wzroście aktywności komety, co jest zjawiskiem wzbudzającym zainteresowanie i ciekawość naukowców na całym świecie.

Kometa o średnicy około 30 kilometrów znana jest ze swojej silnej emisji lodu i gazu. To właśnie kriowulkaniczne zachowanie tworzy charakterystyczny ślad przypominający rogi diabła, dodając tajemniczości temu kosmicznemu obiektowi. Kometa wyrzuca gazy i lód, gdy zbliża się do Słońca, co powoduje wybuchowe uwolnienie azotu i tlenku węgla, a w rezultacie wyrzucanie w przestrzeń kosmiczną lodowych fragmentów jej jądra.

Odkryta w 1812 roku, 12P/Pons-Brooks znajduje się na trajektorii, która doprowadzi ją do największego zbliżenia się do Ziemi w czerwcu 2024 roku. Mimo że kometa nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla naszej planety, jej bliskość czyni ją widoczną nawet gołym okiem jako słaby obiekt z wyraźnym ogonem. To rzadka okazja do obserwacji tak spektakularnego zjawiska kosmicznego.

Komety, takie jak 12P/Pons-Brooks, poruszają się po wysoce eliptycznych orbitach, zbliżając się do Słońca w peryhelium i oddalając się od niego w aphelium. W miarę zbliżania się do naszej gwiazdy, ich prędkość znacznie wzrasta. Obecnie Kometa Diabeł porusza się w kierunku Słońca z prędkością ponad 40 000 mil na godzinę, a w momencie zbliżenia się do peryhelium osiągnie prędkość 160 000 mil na godzinę. Największe zbliżenie do Słońca nastąpi 21 kwietnia przyszłego roku, a 2 czerwca kometa zbliży się najbliżej Ziemi. Po tym niebiańskim spotkaniu uda się w zewnętrzne rejony Układu Słonecznego i powróci dopiero w 2095 roku.

Komety, takie jak 12P/Pons-Brooks, dostarczają naukowcom cennych informacji o początkach Układu Słonecznego i życia. Składają się głównie z zamarzniętych gazów, skał i pyłu. Gdy zbliżają się do Słońca, ich lód nagrzewa się i odparowuje, uwalniając gaz i pył, które tworzą świetlistą głowę – komę. Materia ta jest następnie wywiewana przez ciśnienie promieniowania i wiatr słoneczny, tworząc charakterystyczne warkocze, które są wizytówką komet.

Podsumowując, Kometa Diabeł kontynuuje swoją podróż w stronę Ziemi, zapewniając niesamowity spektakl dla obserwatorów kosmosu. Jej wybuchowe rozbłyski i unikatowy wygląd stanowią przypomnienie o cudach naszego wszechświata i o naszym miejscu w nim. To, co obserwujemy na niebie, jest nie tylko pięknym zjawiskiem, ale także kluczem do zrozumienia historii i przyszłości naszego kosmicznego sąsiedztwa.

Gdzie podziała się połowa wszechświata?

Według istniejących teorii materia i antymateria we Wszechświecie powinny być równo podzielona, ale wciąż nie możemy wykryć antymaterii. Co się z nią stało? Odpowiedź na to pytanie da nam klucz do zrozumienia istnienia wszechświata.

Naukowcy poznali zadziwiającą liczbę dziwnych rzeczy. Wiemy na przykład, że Wszechświat pojawił się około 14 miliardów lat temu w wyniku kataklizmu, tzw. Wielkiego Wybuchu. Zdarzenie to zostało po raz pierwszy udowodnione eksperymentalnie w 1929 roku, a przez lata pojawiało się coraz więcej dowodów na poparcie tej hipotezy. W tym, że wszystko było tak, nie ma wydarzeń.

Wiemy też, że oprócz zwykłej materii, z której jesteśmy zbudowani, istnieje jeszcze niezwykła, tak zwana antymateria. Kiedy oba rodzaje materii wchodzą w kontakt, unicestwiają się nawzajem i uwalniana jest oszałamiająca ilość energii. Kiedy jeden gram antymaterii wchodzi w kontakt z jednym gramem materii, uwalniana jest taka sama ilość energii, jak podczas wybuchu bomby atomowej w Hiroszimie w 1945 roku.

Jeśli połączenie materii i antymaterii prowadzi do powstania energii, to możliwy jest również proces odwrotny. Energia może tworzyć materię i antymaterię w równych ilościach. Antymaterię odkryto w 1931 roku i od tego czasu pojawia się coraz więcej dowodów potwierdzających tę teorię. Istnienie antymaterii jest powszechnie uznawane, a nawet odgrywa znaczącą (i nieco realistyczną) rolę w przebojowej powieści Dana Browna Anioły i demony. Co jest nie tak z antymaterią? Istnieje wiele dowodów na teorię Wielkiego Wybuchu i istnienie antymaterii, ale w tym tkwi problem. Jeśli połączymy te dwa fakty, powstaje trudne pytanie: oba nie mogą być jednocześnie prawdziwe, a przynajmniej w tej teorii brakuje jakiegoś elementu.

I tu pojawia się problem. Kiedy powstał wszechświat, przestrzeń była pełna energii. Energię można przekształcić w materię i antymaterię. Gdy wszechświat rozszerzał się i ochładzał, cała ta energia powinna była zostać przekształcona w równą ilość materii i antymaterii. Ale jeśli się rozejrzysz, możesz wyciągnąć ciekawy wniosek: Wszechświat, który widzimy, składa się tylko z materii.

Może antymateria znajduje się gdzieś daleko? Pod każdym względem antymateria może znajdować się gdzieś „tam” we wszechświecie. W końcu, jeśli materia i antymateria się nie stykają, to nie ma problemu. W zasadzie Księżyc mógłby być antymaterią. Ale wiemy, że tak nie jest. Gdyby Neil Armstrong i cały jego moduł księżycowy byli materią, a Księżyc antymaterią, to w momencie zetknięcia się statku kosmicznego z powierzchnią satelity nastąpiłby bardzo duży wybuch. Tak się nie stało, więc teraz wiemy, że Księżyc składa się z materii.

Badanie innych ciał niebieskich pozwala nam wyciągnąć ten sam wniosek o naszych kosmicznych sąsiadach: Układ Słoneczny składa się z materii. A inne gwiazdy? Możemy być pewni, że inne gwiazdy w galaktyce Drogi Mlecznej również są zbudowane z materii. Gwiazdy takie jak Słońce nieustannie emitują cząstki, które w naszym systemie nazywane są „wiatrem słonecznym”. W rzeczywistości jest to strumień atomów emitowanych przez Słońce w przestrzeń międzygwiazdową.

Gdyby istniały gwiazdy składające się z antymaterii, to uwalniałyby atomy antymaterii, a wtedy atomy materii i antymaterii latałyby w przestrzeni międzygwiezdnej. Czasami zderzali się i niszczyli się nawzajem. Gdyby tak się stało, w wyniku tego procesu mogłaby pojawić się specjalna forma promieniowania gamma (coś w rodzaju bardzo silnego promieniowania rentgenowskiego).

Ponieważ jednak nie wykryto takiego promieniowania gamma, możemy być pewni, że inne gwiazdy również składają się z materii. I na tej samej zasadzie można wykluczyć istnienie galaktyk z antymaterii. W przestrzeni międzygalaktycznej obłoki gazu otaczające galaktyki stykałyby się, a wtedy dowiedzielibyśmy się o oddziaływaniu obłoków materii i antymaterii. Więc gdzie jest cała antymateria?

Jeśli jednak nie można wykluczyć możliwości istnienia galaktyk z materii i antymaterii, to z czym mamy do czynienia? To, co pozostaje, to bardzo dziwna hipoteza, że ​​w czasie powstania wszechświata było w jakiś sposób więcej materii niż antymaterii. I wygląda na to, że tak było. Według dostępnych danych, na wczesnym etapie formowania się Wszechświata, mniej niż sekundę po jego powstaniu, na każde dwa miliardy cząstek antymaterii przypadały dwa miliardy i jedna cząstka materii. Dwa miliardy cząstek materii i antymaterii zniszczyły się nawzajem, pozostawiając jedną cząsteczkę materii, która następnie połączyła się z resztą tego rodzaju. Tak ukształtowała się sprawa, którą się teraz zajmujemy.

Energię powstałą w wyniku destrukcji materii i antymaterii można znaleźć wszędzie. Fale radiowe wypełniają cały wszechświat. Zjawisko to znane jest jako kosmiczne mikrofalowe promieniowanie tła. To mierząc CMB i licząc protony we Wszechświecie, ustaliliśmy stosunek materii do antymaterii. Jak to się stało, że stosunek materii i antymaterii na wczesnym etapie formowania się Wszechświata był nieco nieproporcjonalny? Nie znamy odpowiedzi na to pytanie, ale naukowcy mają pewne przemyślenia na ten temat.

Na przykład w latach sześćdziesiątych XX wieku naukowcy odkryli, że subatomowe cząsteczki materii we wszechświecie nieznacznie przewyższają liczebnie ich odpowiedniki z antymaterii. Cząstki te nazywane są kwarkami. Ale nieproporcjonalny stosunek kwarków do antykwarków nie wyjaśnia wystarczająco istnienia wszechświata, więc naukowcy zaproponowali inną hipotezę. Neutrina to cząstki o bardzo małej masie, które powstają w wyniku jakiejś formy rozpadu radioaktywnego. Największym i najbliższym źródłem neutrin jest Słońce. Naukowcy budują akceleratory cząstek i detektory, aby badać zachowanie neutrin i antyneutrin i sprawdzać, czy się różnią. Jeśli neutrina i antyneutrina zachowują się inaczej, byłaby to wskazówka. Można by wtedy wnioskować, że nasz Wszechświat powstał w wyniku leptogenezy, czyli z cząstek o małej masie.

Obecnie budowane są różne obiekty do badania tej teorii, ale największe znajduje się w USA i nosi nazwę DUNE (Deep Underground Neutrino Experiment). W ramach eksperymentu naukowcy z laboratorium Fermilab pod Chicago wystrzelą neutrina i antyneutrina do specjalnego detektora znajdującego się w Południowej Dakocie, oddalonej o 1300 kilometrów. Eksperyment DUNE zaplanowano na tę dekadę.

Nikt nie wie, dlaczego Wszechświat jest łaskawy dla materii, a nie dla antymaterii. Ważne jest, aby to zrozumieć. Bez tej drobnej nierównowagi (lub asymetrii) po prostu byśmy nie istnieli. Musimy więc odpowiedzieć na to pytanie, aby zrozumieć, dlaczego galaktyki, gwiazdy i ludzie nadal istnieją.

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba sfotografował galaktyczną katastrofę

Tym razem za pomocą najnowocześniejszego teleskopu kosmicznego jamesa Webba, prowadzącego obserwacje w paśmie podczerwonym, udało się sfotografować zderzenie dwóch galaktyk w gwiazdozbiorze Erydana. Ciała niebieskie, jakby zamrożone w procesie walki, są wspólnie znane jako Arp-Madore 417-391.

Według naukowców znajdują się one w odległości około 670 milionów lat świetlnych od Ziemi. Można je oglądać tylko z południowej półkuli naszej planety.

Zdjęcie przedstawia grawitacyjne przeciąganie liny między dwiema galaktykami, w wyniku którego powstaje dziwny kształt pierścienia. To niesamowite, jak blisko siebie oba jądra zdołały się osiedlić.

Przedstawiciele NASA stwierdzili już, że takie struktury pierścieniowe są niezwykle rzadkie podczas łączenia się galaktyk. Powstają tylko wtedy, gdy zderzenie nastąpiło „czołowo”.

Czym jest niezwykła kosmiczna anomalnie chłodna pustka zwana Eridanus Supervoid?

We wszechświecie istnieje ogromny obszar nicości, którego egzystencja powoduje, że eksperci nie sa w stanie powiedzieć jak mogło do tego dojść biorąc pod uwagę znane nam procesy fizyczne zachodzące we Wszechświecie.

Nasz wszechświat to dziwne miejsce. Im bardziej zgłębiamy go przy pomocy naszej ograniczonej technologii, tym bardziej zdajemy sobie sprawę, jak wiele musimy się jeszcze nauczyć. Mimo to w ostatnich latach poczyniliśmy ogromne postępy w zrozumieniu naszego kosmosu. Po drodze napotkaliśmy kilka tajemnic, które mogą zmusić nas do ponownego przemyślenia wszystkiego, co uważaliśmy za możliwe.

Reliktowa zimna plama znana też jako Eridani Supervoid to obszar w konstelacji Eridanus o niezwykle niskim promieniowaniu mikrofalowym i dużym rozmiarze w porównaniu do oczekiwanych właściwości kosmicznego mikrofalowego promieniowania tła.

Jednym z takich odkryć jest masywny obszar „nicości”, który rozciąga się na 1,8 miliarda lat i leży około 3 miliardów lat świetlnych od naszej galaktyki. Ale jest on nie tylko duży, ale także niesamowicie zimny, w przeciwieństwie do otaczających go obszarów. Zimny ​​punkt jest o około 70 µK (0,00007 K) zimniejszy niż średnia temperatura CMB (około 2,7 K).

Standardowa kosmologia nie może wyjaśnić tak gigantycznej kosmicznej dziury. Naukowcy są przekonani, że odkrycie tej masywnej sfery nicości może wyjaśnić istniejące od dawna tajemnice kosmologiczne. Niektórzy naukowcy uważają, że to „zimne miejsce” w kosmosie może być dowodem na istnienie wszechświatów równoległych. Co więcej, niektórzy ośmielają się twierdzić, że na świecie mogą istnieć miliardy wszechświatów takich jak nasz.

Jak dotąd najpopularniejszym wyjaśnieniem było to, że tajemniczy zimny punkt jest wynikiem superpustki. Pustki kosmiczne to rozległe przestrzenie między włóknami (największymi strukturami we wszechświecie), które zawierają bardzo niewiele galaktyk lub nie zawierają ich wcale. W ten sposób ten ogromny obszar nicości został nazwany Eridańską superpustką.

Super-pustka Eridani może być wynikiem zderzenia dwóch wszechświatów. Niektórzy naukowcy sugerują, że ta kosmiczna tajemnica może być pierwszym w historii dowodem na istnienie multiwersu, a nasz wszechświat jest tylko jednym z miliardów innych wszechświatów. Aby zrozumieć tajemniczą superpustkę, przyjrzymy się kosmicznemu mikrofalowemu tłu, które naukowcy powszechnie nazywają CMB.

Kosmiczne mikrofalowe tło jest rodzajem mapy promieniowania pozostałego po Wielkim Wybuchu. To dziwne promieniowanie kosmiczne zostało wyemitowane wkrótce po Wielkim Wybuchu, kilkaset tysięcy lat po nim. CMB zapewnia naukowcom najwcześniejszy wgląd w nasz rodzący się wszechświat i stał się jednym z najważniejszych elementów w badaniu wszechświata, w którym żyjemy.

Zimna plama MDB, znana również jako Eridani Super Void, została odkryta przez astronomów w 2004 roku przy użyciu danych zarejestrowanych przez Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP). Znajdujący się w konstelacji Eridani masywny region jest znacznie większy i zimniejszy niż sugerowałyby to standardowe modele kosmologiczne. Naukowcy od dawna próbują wyjaśnić pochodzenie tego tajemniczego zimnego miejsca.

Postęp w jej zrozumieniu nastąpił w 2015 roku, kiedy naukowcy zbliżyli się do rozwiązania, gdyż badania wykazały, że jest to prawdziwa „superoida”, w której gęstość galaktyk jest znacznie mniejsza niż w pozostałej części Wszechświata. Ale, co dziwne, inne badania nie były w stanie powtórzyć tego wyniku. Następnie badanie ponad 7000 galaktyk wykazało, że tajemniczy zimny punkt w kosmicznym mikrofalowym tle (CMB) nie jest spowodowany przez gigantyczną pustkę w kosmosie, potencjalnie otwierając drzwi do bardziej egzotycznych teorii. To czym naprawdę jest zimny punkt i pustka, pozostaje wielką tajemnicą, która nie została jeszcze wyjaśniona.

Astronomowie nazwali przyczynę migotania czarnych dziur

Naukowcy z Australian National University ogłosili, że zakończyli badanie procesów odżywiania 5000 najszybciej rosnących czarnych dziur we wszechświecie. Opublikowali artykuł o swojej pracy w czasopiśmie Nature Astronomy.<--break->

Zauważono, że nawet światło nie jest w stanie opuścić czarnych dziur. Można je jednak wykryć za pomocą znaków pośrednich. W szczególności za pomocą nowoczesnych środków obserwacyjnych możliwe jest ustalenie momentów pochłaniania przez czarne dziury przechodzących gwiazd.

W tym procesie obiekty kosmiczne zamieniają się w dyski akrecyjne. Ich blask jest porównywalny pod względem mocy ze światłem całych galaktyk. Jasność blasku stale się zmienia. Aby zrozumieć przyczyny takiego stanu rzeczy, zespół australijskich i amerykańskich astronomów spędził pięć lat obserwując pięć tysięcy najbardziej „żarłocznych” czarnych dziur.

W rezultacie eksperci odkryli, że migotanie dysku następuje w wyniku turbulencji w supergęstym, niekontrolowanym środowisku, pod wpływem intensywnych pól grawitacyjnych i magnetycznych. Astronomowie powiedzieli, że planują dalsze badanie mechanizmów mocy czarnych dziur, biorąc pod uwagę uzyskane dane

Przełomowe badanie podważa konwencjonalne teorie powstawania gwiazd

Naukowcy z Uniwersytetu w Leeds dokonali przełomowego odkrycia , które sugeruje, że gwiazdy Be, o których wcześniej sądzono, że istnieją w układach podwójnych, mogą w rzeczywistości być częścią układów potrójnych. Odkrycie to, oparte na danych zebranych przez satelitę Gaia, może zasadniczo zmienić nasze rozumienie tych masywnych gwiazd i wpłynąć na naszą wiedzę o czarnych dziurach, gwiazdach neutronowych i falach grawitacyjnych.

Gwiazdy Be, podzbiór gwiazd B, są znane astronomom od około 150 lat. Gwiazdy te są otoczone dyskiem gazu podobnym do pierścieni Saturna w naszym Układzie Słonecznym. Jednak do tej pory powstawanie tych dysków pozostawało tajemnicą. Przeważająca teoria sugerowała, że ​​za powstawanie dysków odpowiedzialna jest szybka rotacja gwiazd Be, być może w wyniku interakcji z inną gwiazdą w układzie podwójnym.

Jednak badania przeprowadzone przez studenta Jonathana Dodda i profesora René Oudmaiera podważają to długo utrzymywane przekonanie. Po przeanalizowaniu danych z satelity Gaia naukowcy znaleźli dowody na to, że gwiazdy Be istnieją w układach potrójnych, w których oddziałują nie dwa, ale trzy ciała. Odkrycie to otwiera nowe możliwości zrozumienia powstawania i ewolucji tych masywnych gwiazd.

Aby określić obecność gwiazd towarzyszących, badacze obserwowali ruch gwiazd na nocnym niebie zarówno przez długie, jak i krótkie okresy czasu. Szukali oznak lekkiego wahania lub ruchu spiralnego, które wskazywałyby na obecność wielu gwiazd. Co zaskakujące, odkryto, że gwiazdy Be mają mniej satelitów niż gwiazdy B. Jednakże główny badacz, profesor Oudmaier, sugeruje, że ta rozbieżność może wynikać z faktu, że te gwiazdy towarzyszące są bardzo słabe i trudne do wykrycia.

Oprócz podważenia tradycyjnych teorii powstawania gwiazd, odkrycie ma wpływ na zrozumienie innych zjawisk astronomicznych. Profesor Oudmaier wyjaśnia: „Zrozumienie powstawania i ewolucji gwiazd Be ma kluczowe znaczenie dla ogólnego opracowania teorii ewolucji gwiazd”. Zdobywając głębsze zrozumienie tych masywnych gwiazd, naukowcy mogą również uzyskać wgląd w zachowanie czarnych dziur, gwiazd neutronowych i fal grawitacyjnych.

To przełomowe badanie rzuca nowe światło na naturę gwiazd Be i ich miejsce we Wszechświecie. Konieczne będą dalsze badania, aby potwierdzić odkrycia i zbadać ich wpływ na nasze zrozumienie powstawania i ewolucji gwiazd.

33 miliardy lat świetlnych stąd - kosmiczny teleskop Webba odkrywa galaktyki, które podważają teorie astronomiczne

Dokonując przełomowego odkrycia astronomowie potwierdzili istnienie drugiej i czwartej najodleglejszej galaktyki, jaką kiedykolwiek zaobserwowano. Te starożytne galaktyki odkryto w gromadzie Pandora, znanej również jako Abell 2744, wykorzystując dane z należącego do NASA Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba (JWST). To niezwykłe odkrycie dostarcza cennych informacji na temat powstawania najwcześniejszych galaktyk i rzuca światło na tajemnice wczesnego Wszechświata.

Międzynarodowy zespół badaczy kierowany przez naukowców z Penn State wykorzystał nowe dane spektroskopowe z JWST, aby potwierdzić odległość i wywnioskować właściwości tych odległych galaktyk. W przeciwieństwie do innych galaktyk obserwowanych z tak dużych odległości, które wyglądają jak czerwone kropki, te nowo odkryte galaktyki mają wyjątkowy wygląd. Jedna z nich ma kształt orzeszka ziemnego, a druga to puszysta kulka. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Astrophysical Journal Letters .

Zrozumienie wczesnego Wszechświata od dawna stanowi wyzwanie dla naukowców. Odkrycie tych odległych galaktyk stanowi rzadką okazję do poznania czasu, kiedy galaktyki powstały i rosły. Bingjie Wang, doktorant na Pennsylvania State University i członek zespołu JWST UNCOVER, podkreślając znaczenie odkryć, powiedział: „Bardzo niewiele wiadomo o wczesnym Wszechświecie, a jedynym sposobem, aby dowiedzieć się o tamtym czasie i przetestować nasze Teorie dotyczące powstawania i wzrostu wczesnych galaktyk sprowadzają się do badania bardzo odległych galaktyk”.

Światło emitowane przez te galaktyki przebyło ogromne odległości, aby dotrzeć do Ziemi i umożliwia wgląd w przeszłość. Według zespołu badawczego światło wykryte przez JWST zostało wyemitowane, gdy Wszechświat miał około 330 milionów lat. Dotarcie do JWST zajęło około 13,4 miliarda lat świetlnych. Jednak ze względu na ekspansję Wszechświata w czasie, obecnie szacuje się, że galaktyki te znajdują się w odległości około 33 miliardów lat świetlnych od Ziemi.

Joel Leja, adiunkt astronomii i astrofizyki na Penn State University, wyjaśnił znaczenie badania tych starożytnych galaktyk: „Te wczesne galaktyki są jak latarnie morskie, których światło przebija się przez bardzo delikatny gaz wodorowy, z którego składał się wczesny Wszechświat. tylko dzięki ich światłu możemy zacząć rozumieć egzotyczną fizykę, która rządziła galaktyką podczas kosmicznego świtu.”

Przed tym odkryciem potwierdzono istnienie tylko trzech galaktyk w tak ekstremalnej odległości. Nowo odkryte galaktyki w gromadzie Pandora ukazują różnorodność galaktyk we wczesnym Wszechświecie i podkreślają bogactwo wiedzy, jaką można zdobyć podczas ich badania. Naukowcy uważają, że dalsza analiza tych galaktyk i ich właściwości dostarczy cennych informacji na temat powstawania i wzrostu wczesnych galaktyk.

Odkrycie tych starożytnych galaktyk w gromadzie Pandora było kamieniem milowym w naszym zrozumieniu wczesnego Wszechświata. Badając te odległe latarnie, naukowcy będą mogli odkryć tajemnice narodzin galaktyk i uzyskać głębsze zrozumienie zasad ich powstawania.

Supernowe są w stanie zniszczyć życie na planetach za pomocą ogromnych dawek promieniowania nawet na duże odległości

Korzystając z danych z Obserwatorium Rentgenowskiego Chandra i innych teleskopów NASA, naukowcy odkryli nowe zagrożenie dla życia na planetach skalistych. Chodzi o strumień promieniowania rentgenowskiego, który powstaje w wyniku uderzenia fali uderzeniowej supernowej w gęsty gaz otaczający eksplodowaną gwiazdę. Ten strumień promieniowania jest w stanie zniszczyć życie biologiczne na planetach w promieniu do 100 lat świetlnych lub więcej, a jego czas trwania może sięgać dziesięcioleci.

Dotychczas uważano, że niebezpieczne dla życia na planetach okresy w zjawisku supernowej to promieniowanie gamma w pierwszych dniach i miesiącach po wybuchu, a także strumień wysokoenergetycznych cząstek nadchodzący setki i tysiące lat później. Jednak nowe obserwacje wykazały, że przepływ promieniowania rentgenowskiego jest kolejnym zagrożeniem dla życia na planetach.

Badania przeprowadzono na 31 supernowych za pomocą Obserwatorium Rentgenowskiego Chandra, misji Swift i NuSTAR oraz XMM-Newton Europejskiej Agencji Kosmicznej. Z uzyskanych danych wynika, że ​​planety mogą być narażone na śmiertelne dawki promieniowania, znajdujące się w odległości około 160 lat świetlnych.

Długi przepływ promieniowania rentgenowskiego może prowadzić do poważnych zmian w składzie chemicznym atmosfery planety. Na przykład, w przypadku planety podobnej do Ziemi, mogłoby to zniszczyć znaczną część ozonu, który chroni życie przed niebezpiecznym promieniowaniem ultrafioletowym gwiazdy macierzystej. Może również prowadzić do śmierci wielu organizmów, zwłaszcza morskich, na dole łańcucha pokarmowego.

Na Ziemi znaleziono izotopy, których powstawanie naukowcy tłumaczą nadmiarem promieniowania gamma - to wyraźny znak działania supernowych. Skutki eksplozji mogły więc dotknąć Ziemię w okresie od 2 do 8 milionów lat temu.

Obecnie Ziemia i Układ Słoneczny znajdują się w bezpiecznej przestrzeni kosmicznej przed potencjalnymi wybuchami supernowych, ale masa innych planet w Drodze Mlecznej już nie. Dlatego takie wysokoenergetyczne zdarzenia stwarzają ryzyko znacznego kurczenia się obszarów w naszej galaktyce, znanych jako galaktyczna strefa mieszkalna, w których potencjalnie mogłoby istnieć życie biologiczne.