Bliski przelot komety C/2013 A1 wywołał chaos w polu magnetycznym Marsa

Kategorie:

Źródło: NASA/JPL-Caltech

W październiku 2014 roku w odległości 140 tysięcy kilometrów od powierzchni Czerwonej Planety przeleciała kometa C/2013 A1, określana także jako Kometa Siding Spring. Specjaliści z NASA, którzy pracują przy sondzie kosmicznej MAVEN, powiadomili właśnie o interesującym odkryciu.

Jak się okazuje, bliski przelot tego ciała niebieskiego miał tymczasowy lecz głęboki wpływ na planetę Mars. Kilka tygodni przed tym wydarzeniem na jej orbicie umieszczono sondę MAVEN i zadecydowano o wyłączniu niektórych instrumentów, aby uchronić je przed ewentualnym uszkodzeniem. Jednak pozostałe urządzenia, w tym magnetometr, pozostały włączone.

Była to unikalna okazja aby sprawdzić co właściwie wydarzy się wraz z tak bliskim przelotem komety C/2013 A1. Mars posiada słabe pole magnetyczne a pojawienie się ciała niebieskiego o znacznie silniejszym polu magnetycznym wywołało niemałe zamieszanie. Co więcej, zbliżenie się tego obiektu wręcz zdmuchnęło górną część atmosfery planety, niczym silny wiatr słoneczny.

Źródło: NASA/Goddard

Koma komety na kilka godzin okryła Marsa a wewnętrzna gęsta koma niemal dotknęła powierzchni planety. Jej potężne pole magnetyczne tymczasowo połączyło się i przytłoczyło pole magnetyczne Czerwonej Planety. Pewien choas trwał nawet kilka godzin po oddaleniu się komety. Naukowcy mieli zatem możliwość dokonania rzadkich obserwacji. Spora ilość materiału z komety spadła na powierzchnię planety i może być w przyszłości przedmiotem dogłębnych badań.

Źródło: http://tylkonauka.pl/wiadomosc/nasa-odkryla-ze-przelot-komety-c2013-a1-spowodowal-chaos-w-polu-magnetycznym-marsa